Ir žodis tapo šūviu: inicidentas MySpace

Praeitais metais viena Kalifornijos Universiteto studentė savo MySpace profilyje parašė, kaip ji nekenčia savo miestelio Coalinga (Kalifornijos valst.) ir, dėl jai vienai žinomų priežasčių, išdėjo savo provinciją į šuns dienas. Tai aptikęs vietinis Coalinga miestelio mokyklos mokytojas nusiuntė nuorodą į jos profilį vietinio laikraščio – Coalinga Record – redakcijai. Šis studentės ditirambus publikavo ir sukėlė tokį vietinės bendruomenės pyktį, kad, pasak neseniai įvykusio teismo, Cynthia’os šeima sulaukė grąsinimų susidoroti, o kai į jos namą buvo paleistas šūvis, šeima buvo priversta išsikraustyti iš Coalinga miestelio. Cynthia’os tėvas dėl minėtų įvykių turėjo uždaryti 22 metus turėtą šeimos verslą.

Teismas nusprendė, jog Cynthia (MySpace rašinio autorė) jokių pretenzijų į “autorinių teisių pažeidimą” negali turėti, nes MySpace portale publikuojamas turinys tokių teisių jai (kaip ir visiems kitiems portalo vartotojams) nesuteikia. Ji, nebent, gali paduoti į teismą tuos, kas sukėlė tiesiogines pasekmes – grąsinimus susidoroti ir t.t.

Istorijos versija portale Wired.com:
http://blog.wired.com/27bstroke6/2009/04/myspace-diatrib.html

Išsamiai apie bylą:
http://fsnews.findlaw.com/cases/ca/caapp4th/slip/2009/f054138.html

Tai itin rimtas atvejis ir sunku būtų tikėtis, kad tokie atvejai nepadažnės. Aišku, jis specifinis tuo, kad košę užvirusi studentė nėra kokia nors opozicionierė, kritikė ar radikalė – ji tiesiog “net nenutuokė,” kad tai, ką ji rašo MySpace, yra jau viešas, jai nebepriklausantis tekstas, kuris, nepaisant to, vis tik “turi” jos autorystę. T.y., gaunasi, kad tokį tekstą galima kopijuoti ir publikuoti, kur tik nori (tuo pačiu skelbiant teksto autoriaus pavardę), kai tuo tarpu autoriaus atžvilgiu toks veiksmas netraktuojamas kaip autorinių teisių pažeidimas, nes kontekstas, kuriame pasirodė pradinis tekstas (MySpace) tokių teisių vartotojams nesuteikia…

Ar čia ne rimta teisinė ir privatumo problema? Ir – tuo pačiu – ar tai nėra didelė skylė, kuria galima naudotis nešvariems tikslams? Taigi, ir vėl nuvalkiotas, bet būtinas ir vis dar neatsakytas klausimas: kaip yra su socialinuose tinkluose publikuojamo teksto autorystės statusu apskritai? Pvz, situacija tokia: tarkime, jog aš Facebooko grupėje iškoneveikiu savo gimtąjį miestelį, mano rašliavą aptinka koks nors mano nedraugas, nusiunčia nuorodą į miestelio laikraštį, o šis, sekdamas šlovinga Lietuvos bulvarinės spaudos tradicija, sugalvoja kokį nors apokaliptinį straipsnio pavadinimą ir išspausdina atitinkamą istoriją. Kalbant apie tokio veiksmo legalumą: “ir kas tada”?

Kaip ir galima buvo tikėtis, žiniasklaidoje toks atvejis analizės (kol kas) nesulaukia ir skaitytojams belieka tenkintis mokytojišku pagrūmojimu: “gerai pagalvokite apie tai, ką skelbiate socialiniuose tinkluose!” (“Be careful what you write on social networking sites” – cit. in Wired.com) Kitaip tariant, pirmiau reikia išsigąsti, o galvoti – po to. Arba iš vis negalvoti.

Sunku atsikratyti nerimo dėl vieno internetinio turinio aspekto, kuris taip vadovėliškai ir išlindo šiame pavyzdyje – t.y., kai tekstas tam tikromis aplinkybėmis traktuojamas tik kaip konkretus tekstas. Tai tas pats pasakymas, jog “tekstas yra ištrauktas iš konteksto” – tik suformuluotas kitais žodžiais. Visi automatiškai suvokiame, jog “ištraukti iš konteksto” yra “negerai,” jog tai gali tapti painiavos, šmeižto priežastimi ir t.t., bet tinklaveikoje tai būtent ta sritis, kurioje, regisi, sąmoningai kuriama painiava (arba, tiksliau – sritis, kurioje nevyksta jokių sistemingų poslinkių pozityvios traktuotės, dėmesio kontekstui ir humanistinio privatumo link – netgi priešingai – ir todėl [mažų mažiausiai] Barthesas turėtų vartytis karste).

Tai keletą sluoksnių apimanti istorija. Vienas iš jų – tai minėta teksto ir jo konteksto problema. Kitas – tai patologiška, homofobiška, hiper-patriotinė paties miestelio bendruomenės reakcija į Synthia’os ekscesą – to taip pat nereikėtų pamiršti gilinantis į šį atvejį.

Taigi, kontekstai ilgisi dėmesio. Internete tie kontekstai veši kaip tropikuose, neatrasti, neaptarinėjami, paliekami legalistinėms traktuotėms.

Advertisements
Tagged , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: